لوگوی نورون؛ طراحی وبسایت با مسعود کیان

نورون

در حال بارگذاری

وبسایت چیست؟ وبلاگ نورون؛ طراحی وبسایت با مسعود کیان.

وبسایت چیست؟

17 فروردین 1403
وبسایت
ویکی

در دهه کنونی، کمتر آدمی کلمه وبسایت را نشنیده است؛ اکثرا همه ما، کم و بیش با این کلمه آشنایی داریم. با پیشرفت تکنولوژی، مخصوصا گسترش تلفن های همراه هوشمند، استفاده از وبسایت های اینترنتی خبری، فروشگاهی، آموزشی، سرگرمی و ... تبدیل به عادت شده و در زندگی ما جایگاه به خصوصی پیدا کرده است.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با معنا و مفهوم دقیق کلمه وبسایت آشنا کنیم و به ابعاد مختلف آن مانند تاریخ پیدایش، اجزاء، انواع و نحوه راه‌اندازی، بپردازیم.

تعریف وبسایت

به مجموعه ای از صفحه های مجازی که شامل متن، عکس، فیلم و طرح های مختلف هستند و از طریق آدرسی (دامنه یا Domain) می توانیم به آن دسترسی پیدا کنیم وبسایت می گوییم. این صفحات با زبان های برنامه نویسی مانند: HTML، CSS، JavaScript طراحی شده و از طریق اینترنت در دسترس عمومی مردم قرار میگیرد.

تفاوت سایت و وبسایت

معنای کلمه سایت و وبسایت یکسان نیستند اما عموم مردم این دو کلمه را کاملا یکسان می دانند!

معنای سایت

کلمه سایت (Site) به معنای موقعیت مکانی یا پایگاه می باشد؛ اما در زبان پارسی همزمان از شکل اصلی و معنای آن استفاده میکنیم. احتمالا نام پایگاه یا سایت موشکلی به گوشتان خورده است.
اما وقتی که کلمه سایت به تنهایی استفاده شود برای اکثریت از جمله خودم مفهموم پایگاه اینترنتی یا وبسایت تداعی می شود.

معنای وبسایت

تعداد زیادی از مردم به اشتباه تصور می کنند وب دقیقا اینترنت است؛ در واقع وب نام شبکه مشترک جهانی است که زیر مجموعه ای از اینترنت محسوب می شود؛ در نتیجه وبسایت (Website) به معنای پایگاه شبکه مشترکی جهانی به حساب می آید.

تاریخچه وبسایت

سِر تیم برنز لی (Sir Tim Berners-Lee) مهندس و دانشمند علوم کامپیوتر اهل انگلیس، مخترع نرم افزار وب یا شبکه جهان گستر (World Wide Web) می باشد. این نرم افزار به کاربرانش اجازه می داد تا با استفاده از اینترنت به حجم زیادی از اطلاعات دسترسی داشته باشند.
در سال 1989 مهندس تیم، طرح اولیه خود را در مورد سیستم مدیریت اطلاعات ارائه داد و در نوامبر همان سال توانست بر حسب پروتکل HTTP ارتباطی موفق بین کاربر (Client) و سرور (Server) ایجاد کند.
مهندس تیم در سال 1991 در آزمایشگاه بنیاد علمی Cern از اولین وبسایت دنیا به صورت عمومی رونمایی کرد. این وبسایت هم اکنون نیز در سطح اینترنت وجود آنلاین است و اطلاعاتی درباره همین پروژه منتشر کرده است که از طریق آدرس ذیل قابل دسترسی خواهد بود: info.cern.ch
وبسایت های اولیه شامل بخش های ساده ای مانند عنوان، پاراگراف و اَبَر متن (Hypertext) بودند و با استفاده از زبان برنامه نویسی HTML ساخته می شدند؛ حتی برای جابجایی کاربرها بین صفحه ها داخل اَبَر متن، از اَبَر پیوند ( Hyperlink) استفاده می شد.

انواع وبسایت ها

وبسایت ها انواع مختلفی دارند و بر اساس دید فنی، نسل تکنولوژی و یا کاربر قابل طبقه بندی هستند.

انواع وبسایت از نظر فنی

از نظر فنی وبسایت ها به صورت کلی شامل دو دسته ایستا (Static) و پویا (Dynamic) قرار می گیرند که هر دسته شامل مزایا و معایف خاص خود می باشد.

وبسایت های ایستا

وبسایت ایستا یا استاتیک (Static) شامل محتوا یا صفحاتی است که در طول زمان زیاد تغییر نمی‌کند و بیشتر به صورت ثابت و دائمی است.

این نوع وبسایت‌ها معمولاً دارای محتوای ثابت و دائمی مانند موارد زیر هستند:

  • تخصص یک شخص یا نهاد
  • آموزش‌ها و مقالات علمی
  • دستورالعمل‌ها و راهنماها
  • معرفی یک محصول یا خدمت خاص

مزایای طراحی وبسایت به روش ایستا

  • هزینه و زمان توسعه پایین: در این روش به دلیل سادگی ابزار های مورد استفاده (HTML, CSS, JavaScript) هزینه طراحی، اجرا و حتی نگه داری وبسایت به مراتب پایین تر است.
  • سرعت بالا: حجم وبسایت هنگام بارگذاری روی هاست (Host) و یا سرور (Server) بسیار پایین می باشد که در نتیجه وبسایت برای کاربر نیز با سرعت بیشتری بارگذاری شده و به صورت کلی در تجربه کاربری (UX) و بهینه سازی موتور های جستجو (SEO) امتیاز مثبت محسوب می شود.
  • امنیت بالا: وبسایت های ایستا همانطور که از نام آن پیداست به هنگام درخواست کاربر به سرور (Server)، نیاز به اجرای کد و عملیات در سمت سرور نداشته که در نتیجه بسیار امن از وبسایت های پویا خوهد بود.

معایب طراحی وبسایت به روش ایستا

  • تغییرات اندک: تغییر دادن اطلاعات وبسایت همانطور که بالاتر اشاره کرده ایم به اکثرا به صورت دستی انجام می شود و نیاز به دانش حداقلی برنامه نویسی خوهد داشت.
  • جذابیت کمتر: به دلیل تعامل کمتر بین کاربر و مدیر وبسایت ممکن است این وبسایت ها برای کابر کسل کنند باشد.

وبسایت های پویا

وبسایت های پویا یا داینامیک (Dynamic) برخلاف وبسایت های استاتیک به راحتی قابلیت ویرایش و بروزرسانی دارند و از انعطاف بالایی برخوردار هستند. معمولا برای طراحی چنین وبسایت هایی از سیستم های مدیریت محتوا (Content Management System یا به اختصار CMS) استفاده می کنند. از معروف ترین CMS های حال حاظر دنیا می توان به وردپرس (Wordpress)، جوملا (Joomla) و دروپال (Drupal) اشاره کرد.

مزایا

  • دارای محتوای تازه و جدید هستند.
  • جذابیت بیشتر: به‌روزرسانی‌های منظم و محتوای جدید موجب افزایش جذابیت وبسایت می‌شود.
  • پتانسیل رشد بیشتر: به دلیل سادگی انجام تغییرات، امکان رشد و توسعه بیشتری وجود دارد.

معایب

  • هزینه‌های بیشتر: به دلیل نیاز به به‌روزرسانی‌های منظم و تغییر محتوا
  • سئو ضعیف تر: به دلیل اینکه موتورهای جستجو محتوای تغییر یافته را سخت تر فهرست می‌کنند.
  • امنیت کمتر: زیرا هر به‌روزرسانی جدید، امکان بروز آسیب‌پذیری را افزایش می‌دهد.
  • سرعت بارگذاری کمتر: زیرا صفحات مختلف به هنگام درخواست باید مجددا تولید شوند.

انواع وبسایت از نظر کاربردی

از لحاظ کاربردی می توانیم وبسایت ها را به تعداد نسبتا زیادی تقسیم کنیم:

وبسایت آموزشی

وبسایت آموزشی (Educational Website) به وبسایت‌هایی اطلاق می‌شود که برای اهداف آموزشی طراحی شده‌اند. ویژگی‌های اصلی این نوع وبسایت‌ها عبارتند از:

  • ارائه محتوا برای آموزش مفاهیم، دانش، مهارت‌ها و ...
  • امکان دسترسی به این محتواها به صورت آنلاین
  • استفاده از روش‌های متنوع برای ارائه محتوا مانند نوشته‌ها، ویدیوها، پادکست ها، شبیه‌سازی‌ها و ...
  • داشتن فعالیت‌ها و تمرین‌هایی برای ارزیابی و تقویت دانش به دست آمده
  • ارائه امکاناتی مانند انجمن بحث و گفتگو بین کاربران
  • ارتباط با متخصصین و مربیان برای پاسخگویی به سوالات و مشاوره

در کل وبسایت‌های آموزشی با هدف آموزش مفاهیم و مهارت‌ها و انتقال دانش به کاربران طراحی می‌شوند. این وبسایت‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلفی نظیر زبان، تکنولوژی، ریاضی، علوم انسانی ،هنر و ... فعالیت کنند.

وبسایت فروشگاهی

وبسایت فروشگاهی (E-commerce Website) به طور خلاصه وبسایتی است که امکان خرید و فروش الکترونیکی کالاها و خدمات را ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های اصلی یک وبسایت فروشگاهی عبارتند از:

  • نمایش محصولات و کاتالوگ کالاها
  • اطلاعات مربوط به مشخصات هر محصول
  • قیمت‌گذاری محصولات
  • سبد خرید
  • امکان ثبت سفارش و پرداخت اینترنتی
  • روش‌های مختلف پرداخت از جمله پرداخت آنلاین
  • ارسال ایمیل تاییدیه سفارش و رهگیری آن
  • مدیریت سفارشات و مشتریان
  • امکان ارائه تخفیف و تبلیغات
  • سیستم امتیازدهی و امتیازات ویژه
  • پشتیبانی آنلاین از طریق فرم تماس و ...

بنابراین وبسایت فروشگاهی به طور کلی شامل ویژگی‌هایی است که یک فروشگاه اینترنتی را قادر به فروش الکترونیکی کالاها و خدمات به مشتریان می‌کند.

وبسایت شخصی

وبسایت شخصی (Personal Website) به وبسایتی گفته می‌شود که برای یک شخص طراحی می‌شود و اطلاعاتی راجع به خود فرد و علایق و فعالیت‌هایش را در آن ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های اصلی یک وبسایت شخصی عبارتند از:

  • معرفی شغل و تخصص صاحب وبسایت
  • شرح حال و مهارت‌های فرد
  • حضور در رسانه‌ها و نقل قول‌ها از وی
  • اطلاعات تماس و پست الکترونیک و محل زندگی
  • نمایش عکس‌ها و فیلم‌ها
  • ارائه نظرات و نوشته‌های شخصی
  • معرفی محصولات و فعالیت‌های کسب و کار
  • وبلاگ شخصی
  • لیست پیوندهای مرتبط به صفحات اینترنتی دیگر

در کل می‌توان گفت وبسایت شخصی بهترین راه برای برندسازی شخصی و حضور در فضای مجازی است.

وبسایت شرکتی

وبسایت شرکتی (Business Website) در واقع وبسایت رسمی یک شرکت یا سازمان تجاری است که برای معرفی و تبلیغات و فروش محصولات و خدمات توسط آن شرکت یا سازمان طراحی شده است.

ویژگی های اصلی یک وبسایت شرکتی عبارتند از:

  • معرفی شرکت: مأموریت، رسالت و چشم انداز
  • معرفی محصولات و خدمات شرکت
  • امکان دریافت و ثبت سفارش
  • قیمت و شرایط محصولات
  • اطلاعات تماس برای مشتریان
  • نمایش تصاویر، ویدئوها و مستندات
  • امکان پرداخت آنلاین
  • ثبت اطلاعات مشتریان و مدیریت سفارشات
  • نمایش اطلاعات در مورد تاریخچه، پروژه ها و مشتریان شرکت
  • ارتباط با مشتریان و پاسخگویی به سوالات آنها
  • ارائه خدمات مشاوره ای و پشتیبانی

به طور کلی وبسایت شرکتی اولین نقطه تماس مشتریان و مخاطبان با برند یک شرکت است و می تواند نقش مهمی در معرفی و تبلیغات و فروش محصولات و خدمات آن شرکت ایفا کند.

وبسایت های سرگرمی

وبسایت‌های سرگرمی (Entertainment Website) به وبسایت‌هایی اطلاق می‌شود که با هدف ارائه محتوا و سرگرمی برای کاربران طراحی می‌شوند. معمولاً این نوع وبسایت‌ها شامل محتواهایی چون خبر، ورزش، موسیقی، فیلم، کارتون، بازی و ... هستند.

ویژگی‌های عمده این نوع وبسایت‌ها عبارتند از:

  • ارائهٔ اخبار و خبرهای جذاب و سرگرم‌کننده
  • معرفی فیلم‌ها، سریال‌ها، کارتون ها و آهنگ‌ها
  • پخش زنده ویدیو و استریم برنامه‌های سرگرمی‌کننده
  • امکاناتی برای بازی و سرگرمی مانند شرط‌بندی و بازی‌های آنلاین
  • انتشار تصاویر سرگرم‌کننده و طنز
  • مطالب و مقالات طنز
  • پخش پادکست
  • برگزاری رقابت‌ها و جوایز جذاب
  • صفحه‌هایی برای گفتگو و مکالمه در انجمن‌های مرتبط

در کل می‌توان گفت وبسایت سرگرمی عمدتاً با هدف سرگرم کردن و تفریح کاربران تهیه شده است.

وبسایت های اجتماعی

وبسایت‌های اجتماعی (Social Media Website) به وبسایت‌هایی گفته می‌شود که امکان ایجاد ارتباط بین کاربران را فراهم می‌کنند. این وبسایت‌ها معمولا به کاربران اجازه می‌دهند تا پروفایل‌های خود را ایجاد کنند، اطلاعات شخصی خود را اشتراک بگذارند و با دیگر کاربران وارد ارتباط شوند.

برخی از ویژگی‌های اصلی وبسایت‌های اجتماعی:

  • کاربران می‌توانند پروفایل خود را با اطلاعاتی مانند تصاویر، وضعیت، علایق و... ایجاد کنند
  • کاربران قادر به دنبال کردن یکدیگر و عضویت در گروه‌ها و کانال‌های مورد علاقه‌شان هستند
  • اشتراک گذاری متن، تصاویر، ویدیو و... بین کاربران
  • امکان "لایک" و "کامنت" گذاشتن بر روی پست‌های دیگران
  • امکان چت و پیام‌رسانی خصوصی میان کاربران
  • ارائه فایل و وبلاگ به اشتراک گذاشته شده توسط کاربران

از وبسایت‌های اجتماعی محبوب می‌توان به فیسبوک، توئیتر، لینکدین و اینستاگرام اشاره کرد.

وبسایت های دولتی

وبسایت دولتی (Governmental Website) به وبسایت‌هایی گفته می‌شود که توسط سازمان‌ها و نهادهای دولتی راه‌اندازی و منتشر می‌شوند. کارکرد اصلی این وبسایت‌ها عبارت اند از:

  • معرفی فعالیت‌های آن نهاد یا سازمان دولتی
  • ارائه اطلاعات و اخبار مربوط به آن نهاد یا سازمان
  • ارائه خدمات الکترونیکی و آنلاین به مردم
  • انتشار اسناد و مقررات و قوانین و مصوبات دولتی
  • ارائه فرم‌ها و برگه‌های الکترونیکی مرتبط با آن نهاد
  • ایجاد ارتباط و همکاری با سایر نهادها و مردم متقاضی خدمات آن نهاد دولتی
  • رسیدگی به اقدامات نظارتی و شفافیت آن نهاد یا سازمان

بنابراین وبسایت دولتی مکانیسمی است برای عرضه خدمات دولتی و تعامل با مردم و سایر نهادهای دولت و غیردولتی توسط سازمان‌های تحت پوشش دولت.

راهکارهای طراحی وبسایت

راه های زیادی برای طراحی وبسایت وجود دارند اما همه آنها در سه دسته زیر خلاصه می شوند:

سرویس های سایت ساز

سایت ساز به ابزارهایی گفته می شود که به کاربران اجازه می دهند بدون دانش برنامه نویسی و کدنویسی، وبسایت خود را بسازند. این ابزارها معمولا شامل قالب های آماده وبسایت، بلاک های آماده، امکانات پیشرفته و... هستند تا بتوانید تنها با انتخاب و پیکربندی، وبسایت خود را طراحی کنید.

مزایا

  • طراحی سریع: شما می‌توانید وبسایت خود را در مدت زمان کوتاهی بسازید.
  • آسان و ساده: نیازی به دانش برنامه‌نویسی نخواهید داشت و تنها با انتخاب از میان قالب‌ها و ابزارهای آماده می‌توانید وبسایت خود را بسازید.
  • ارزان قیمت: هزینه‌ی کمتری نسبت به طراحی وبسایت توسط برنامه نویس خواهد داشت.
  • ابزارهای پیشرفته: قابلیت استفاده آسان از ابزار هایی مانند فروشگاه الکترونیکی، گالری تصاویر و ... را خواهید داشت.
  • به‌روزرسانی آسان: بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی می‌توانید وبسایت خود را به‌روز کنید.

معایب

  • محدودیت‌های طراحی: نمی‌توانید وبسایتی بسازید که تمام خواسته‌های خاص شما را برآورده کند.
  • وابستگی به سرویس‌دهنده: تمامی اطلاعات وبسایت شما روی زیر ساخت های شرکت سرویس دهنده نگه‌داری می شود؛ پس در نتیجه به شرکت سازنده سرویس وابسته خواهید بود.
  • مالکیت محدود: مالک قانونی وبسایت شما نیستید و باید از قوانین و مقررات وضع شده توسط سرویس دهنده پیروی کنید.
  • تبلیغات: ممکن است لوگوهای تبلیغاتی در وبسایت شما ظاهر شود.

بنابراین بسته به نیازها و بودجه‌ای که دارید، می‌توانید از این سرویس‌ها استفاده کنید.

نرم افزارهای مدیریت محتوا

نرم‌افزارهای مدیریت محتوا (Content Management System) مانند وردپرس (Wordpress) و جوملا (Joomla) نرم افزار هایی هستند که اغلب به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می‌گیرند و به شما این امکان را می‌دهند تا با حداقل دانش برنامه نویسی، وبسایتی قابل قبول طراحی کنید.

مزایا

  • طراحی و ایجاد محتوای وبسایت به صورت گرافیکی و ساده
  • مدیریت آسان محتوا، پست‌ها و صفحات
  • امکان اضافه کردن ویجت‌ها، پلاگین‌ها و قالب های جدید
  • امکان ویرایش ساده محتوا بدون نیاز به دانش کدنویسی
  • بهینه‌سازی آسان وبسایت برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)
  • ویرایش و اداره توسط چندین کاربر به صورت همزمان
  • به روزرسانی خودکار

معایب

  • وابستگی به نرم‌افزار
  • محدودیت در برخی ویژگی‌های تخصصی
  • به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار در برخی موارد ممکن است منجر به خرابی وبسایت شود
  • برخی از کاربران نمی‌توانند با سیستم گرافیکی آن کنار بیایند
  • باگ‌ها و مشکلات امنیتی بیشتر

کد نویسی اختصاصی

کدنویسی اختصاصی وبسایت به معنای طراحی و توسعه یک وبسایت کاملا سفارشی بر اساس نیازهای خاص شماست. در این روش، وبسایت با استفاده از زبان های برنامه نویسی مانند HTML, CSS, JavaScript, PHP, Python و ... از پایه توسعه داده می شود. بنابراین ویژگی ها، ظاهر و کارکرد وبسایت به صورت کاملا متناسب با نیاز شما طراحی می شود.

مزایا

  • وبسایت کاملا متفاوت و متناسب با نیازهای کسب‌وکار: با کدنویسی اختصاصی می‌توانید ویژگی‌ها و امکانات منحصربه‌فردی که نیاز دارید را بدون محدودیت پیاده سازی کنید.
  • سرعت بالا: وبسایت های توسعه داده شده به صورت اختصاصی فاقد امکانات بلااستفاده هستند و در نتیجه از سرعت بالایی بهره می‌برند.
  • بهینه‌سازی سفارشی وبسایت برای موتورهای جستجو (SEO)
  • امنیت بیشتر: آسیب‌پذیری‌ها به راحتی شناسایی و برطرف می شوند و امکانات بدون استفاده نیز به حداقل می رسند.

معایب

  • هزینه بیشتر: هزینه‌ی توسعه این نوع وبسایت‌ها به مراتب بیشتر از دو روش قبلی است.
  • نیاز به تیم توسعه‌دهنده: بسته به حجم امکانات وبسایت، نیاز به تیم برنامه نویس و متخصص خواهید داشت.
  • زمان طولانی‌تر: به دلیل توسعه وبسایت از پایه و نقطه صفر، زمان توسعه و راه‌اندازی وبسایت بیشتر است.

بنابراین بسته به بودجه‌ی شما و نیازهای وبسایت‌تان می‌توانید تصمیم بگیرید کدنویسی اختصاصی وبسایت را انتخاب کنید یا نه. البته باید در نظر داشته باشید که وبسایتی که به صورت اختصاصی طراحی می‌شود، عمر مفید بیشتری خواهد داشت.

بخش های اصلی وبسایت

دامنه

دامنه (Domain) وبسایت به آدرس اینترنتی (URL) وبسایت اطلاق می شود که برای شناسایی و دسترسی به آن استفاده می شود. دامنه‌ها معمولا یکسری حروف و اعداد تشکیل می شوند که قابل به خاطره‌سپاری برای کاربران هستند.

برای مثال www.mywebsite.com یک دامنه است.

دامنه وبسایت شامل سه قسمت اصلی است:
تی ال دی (TLD): اختصار تاپ لول دامنه که آدرس اصلی وبسایت است. مانند www.

  1. نام دامنه: بخشی که نام وب سایت را نشان می دهد. مانند mywebsite
  2. پسوند: نوع دامنه که نمایانگر زمینه کاری وبسایت است؛ برخی از پسوند های پر استفاده: com , org , ir
  3. دامنه نقش مهمی در شناسایی وبسایت و همچنین سئوی آن دارد؛ برای خرید دامنه می توانید به هاستینگ و شرکت های ثبت دامنه مراجعه کنید.

هاست

هاست وبسایت به مکانی گفته می‌شود که دامین شما به آن متصل می شود و وب‌سایت شما در آن نصب می شود تا به صورت آنلاین برای عموم مردم در دسترس قرار بگیرد؛ هاست، شامل سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مورد نیاز برای اجرای یک وب‌سایت است. یک هاست وظیفه‌ی نگهداری، مدیریت و دسترس‌پذیر کردن یک وب‌سایت را نیز برعهده دارد.

هاست ها به صورت کلی به دو دسته اشتراکی و اختصاصی تقسیم می شوند:

  1. هاست اشتراکی: شما منابع سخت افزاری را با سایر کاربران شرکت ارائه دهنده سرویس هاستینگ، تقسیم می‌کنید؛ دلیل انجام این کار پایین آوردن هزینه های دوره ای هاست است.
  2. هاست اختصاصی: فقط و فقط شما دسترسی به تمامی منابع سخت افزاری را خواهد داشت و این منابع با کاربر دیگر به اشتراک گذاشته نمی شود..

در نتیجه به طبع هزینه خرید و تمدید هاست های اختصاصی به مراتب بالاتر از هاست های اشتراکی خواهد بود.

سرور

در واقع سرور رایانه ایست که به صورت خاص برای اجرا و میزبانی وبسایت و سرویس های مختلف طراحی شده و تقریبا همیشه روشن است و به اینترنت پرسرعتی دسترسی دارد؛ وقتی که شما یک وبسایت را در مرورگر خود باز می کنید، در واقع درخواستی را به سرور وب سایت می فرستید! سپس سرور وظیفه پردازش آن درخواست و ارسال صفحه مورد نظر را به مرورگر شما دارد.

تفاوت هاست و سرور

در واقع هاست قسمت کوچکی از یک سرور بزرگتر است که عملیات های آماده سازی سرور برای میزبانی و اجرای یک وبسایت یا نرم افزار را برای کاربران تسهیل می کند.

مزایای وبسایت

وبسایت‌ها به دلایل متعددی مهم هستند و به کاربران و کسب و کارها کمک می‌کنند تا در جهان دیجیتال رشد کنند و موفق شوند. برخی از مزایای وبسایت‌ها عبارتند از:

دسترسی به اطلاعات بدون محدودیت زمانی و مکانی

وبسایت ها به کاربران این اجازه را می دهند که به صورت آنلاین به اطلاعات مختلفی دسترسی داشته باشند بدون اینکه دغدغه زمانی یا مکانی را تجربه کنند. در سوی دیگر کسب و کارها نیز می توانند در هر ساعتی و در هر مکانی اقدام به ارائه خدمات و فروش محصولات خود کنند.

تبلیغات و بازاریابی

سایت‌ها به کسب و کارها اجازه می‌دهند تا با هزینه کمتر و بازدهی بیشتری نسبت به روش های سنتی، با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و تبلیغات و بازاریابی خود را انجام دهند و حتی از فرصت های بوجود آمده در لحظه اقدام به فروش محصولات و خدمات خود کنند. با این روش درصد پشیمانی کاربران به هنگام خرید نیز به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند.

فروش آنلاین

سایت‌ها به کسب و کارها اجازه می‌دهند تا در کمترین زمان، بیشترین تعداد محصول را به کاربران معرفی کنند؛ در نتیجه درصد موفقیت گرفتن سفارش از کاربر برای کسب و کارها بالاتر خواهد بود؛ و این پایان کار نیست چراکه تمامی مراحل ذکر شده با هزینه کمتر و به صورت آسان تری انجام پذیر خواهد بود.

کاهش هزینه ها

برای مثال به جای استفاده از چندین نرم افزار برای انجام امور حسابداری، انبارداری و ... و استخدام چندین نیروی کار و تربیت آنها برای ارائه خدمات به مشتریان کافیست یک وبسایت داشته باشید تا تمامی این کارها را برای شما به صورت دقیق و با هزینه کمتری انجام دهد.

ارتباط با مخاطبان

وبسایت‌ها با ارائه اطلاعات، ابزارهای ارتباطی، فراهم کردن امکانات تعاملی و ارائه اطلاعات تماس، می‌توانند به طور قابل توجهی در راحتی ارتباط با مخاطبان کمک کنند و در نتیجه باعث افزایش فروش و رشد کسب و کارها شوند.

افزایش اعتماد به نفس

وبسایت‌های حرفه‌ای و با کیفیت به کاربران اعتماد به نفس بیشتری می‌دهند و باعث افزایش رضایت آنها از کسب و کارها می‌شوند.

افزایش اعتبار برند

وبسایت‌ها به کسب و کارها اجازه می‌دهند تا با ارتقای شناخت برند خود باعث افزایش اعتبار و تاثیرگذاری بر روی مخاطبان خود شوند.

افزایش پویایی

وبسایت‌ها به کسب و کارها این امکان را می‌دهند تا به راحتی به تغییرات و نیازهای بازار و مشتریان خود پاسخ دهند و پویایی بیشتری در فعالیت‌های خود داشته باشند.

وب سایت یا شبکه‌های‌اجتماعی

وب سایت و شبکه‌های‌اجتماعی هر دو برای تبلیغات محصولات و خدمات شما مناسب هستند اما تفاوت‌هایی دارند:

مزایای وبسایت نسبت به شبکه های اجتماعی عبارتنداز:

  • مالکیت کامل: وب سایت را خودتان طراحی می‌کنید و مالک کامل آن هستید.
  • کنترل بالا: می‌توانید تمام محتوا، ظاهر و کارکرد وب سایت را تحت کنترل داشته باشید.
  • دیدگاه دراز مدت: وب سایت برای سال‌ها باقی خواهد ماند.
  • بهبود سئو: دست شما برای اجرای تکنیک های سئو بسیار بازتر است.
  • هزینه بیشتر: طراحی و اجرای وبسایت هزینه‌ی اولیه‌ی بالاتری دارد ولی عمر مفید طولانی‌تری دارد.

مزایای شبکه‌های‌اجتماعی نسبت به وبسایت عبارتنداز:

  • به سرعت رشد می‌کنید: به دلیل استفاده روزافزون از شبکه های اجتماعی بازدید ها و دنبال‌کنندگان شما به سرعت افزایش می‌یابند.
  • مخاطبان فعال: شبکه های اجتماعی نسبت به امکاناتشان دارای مخاطبان بیشتری هستند و شما می توانید از این پتانسیل به راحتی استفاده کنید.
  • هزینه کمتر: هزینه راه اندازی حساب کاربری در شبکه های اجتماعی بسیار پایین و حتی رایگان است؛ ولی عمر مفید کوتاه‌تری دارد.
  • کنترل کمتر: نسبت به وبسایت کنترل بسیار پایین تری خواهید داشت و امکانات فقط توسط شرکت ارائه دهنده سرویس تعریف می شوند.
  • محدود به الگوریتم: الگوریتم شبکه‌های‌اجتماعی تعیین‌کننده میزان بازدید و دسترسی دیگر کاربران به صفحه کاربری شماست.

اگر صاحب کسب و کاری هستید و نیاز به روش هایی برای رشد و توسعه کسب و کار خود می گردید وبسایت می تواند برای شما بهترین گزینه باشد؛ اما اگر قصد شروع کسب و کار جدیدی را دارید شبکه های اجتماعی دردسر و هزینه بسیار پایین تری دارند.

آماده ساختن محصول شگفت انگیز خود به کمک من هستید؟

همین حالا با مطالعه صفحه درباره من نسبت به کسب اطلاعات تماس و دریافت مشاوره رایگان اقدام کنید.

تماس با من